Jak się nawadniać podczas biegów długodystansowych
8 Cze 2020

Jak się nawadniać podczas biegów długodystansowych

Post by Redaktor

Biegi, zarówno krótko, jak i długodystansowe to dyscyplina sportu, która wymaga od zawodnika zarówno dobrego przygotowania kondycyjnego, psychicznego, jak i strategicznego. Strategia biegu powinna objąć takie zagadnienia, jak szybkość biegu na konkretnych odcinkach, zarządzanie swoimi siłami, a także częstotliwość przyjmowania posiłków i płynów, co jest szczególnie ważne podczas biegów długodystansowych jak półmaraton, maraton lub ultramaraton. Czym najlepiej nawadniać swój organizm? W jaki sposób rozłożyć sobie przyjmowanie napojów podczas biegu?

Czym najlepiej nawadniać się podczas biegów dystansowych?

Odwieczny dylemat każdego biegacza to kwestia napoju, jakim nawodnimy swój organizm podczas biegu. Woda i napoje izotoniczne to dwa najpopularniejsze rozwiązania, które pozwolą nam utrzymać odpowiednie nawodnienie organizmu przez cały trening lub zawody. Który z napojów jednak wybrać? Z jednej strony woda to podstawowy środek nawadniający nasz organizm – w końcu nasze ciało składa się w głównej mierze z wody. Woda jest doskonałym środkiem nawadniającym na biegach krótszych i to ona powinna stanowić podstawę naszego napoju. Izotoniki jednak dodatkowo zawierają niezbędne wartości odżywcze, elektrolity i składniki mineralne, które również wypłukujemy wraz z poceniem się. Podczas długich biegów jak maraton lub ultramaraton, warto więc izotoniki przyjmować na przemian z czystą wodą.

W jakim momencie biegu najlepiej nawodnić organizm?

Nawadnianie organizmu to kwestia indywidualna i zależna od wielu czynników, począwszy od wagi biegacza, warunków biegu aż po pogodę. Dlatego w tej kwestii warto stosować się do ogólnych zaleceń, zgodnie z którymi podstawą jest zapewnienie nawodnienia przed startem. Nawadnianie organizmu powinno rozpocząć się już dobę przed biegiem, a dodatkowo powinniśmy zaopatrzyć organizm w niezbędne elektrolity bezpośrednio przed startem. W trakcie biegu natomiast powinniśmy regularnie dbać o uzupełnianie płynów. Z reguły podczas oficjalnych startów, miejsca na uzupełnianie płynów jest od siebie oddalone o 5 kilometrów, więc średnio co 25 – 30 minut biegu. To idealny odstęp czasowy, w jakim nasze ciało odda taką ilość wody, że należy ją uzupełnić.

 

0 Comments

Leave a Comment